※マッキンゼー・アンド・カンパニーの適性検査(筆記試験)は19年卒より「日本語」での試験実施に変更になりました。練習問題も日本語版が掲載されています。
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こんにちは、ワンキャリ編集部コンサル担当チームです。「外資の本選考:直前対策シリーズ」第1弾はマッキンゼーの筆記テスト対策です。
外資コンサルの筆記試験の中でも、「英語での出題」かつ「ケース問題のような特殊な問題」が課されるマッキンゼー・アンド・カンパニー(以下マッキンゼー)の筆記試験は、事前に対策なしで挑むと大体の学生が返り討ちにあう超難関な試験として有名です。
多くの通過者は、マッキンゼーの公式HPにある3つの模擬試験を事前に解いて対策を行っていますが、この模擬試験は問題が英語なのはもちろん回答・解説も英語で書かれており、英語力に自信がない志望者はそもそも練習するのが大変です。
しかしながら、例年TOEIC780点レベルの英語力でマッキンゼーの内定を得る学生も存在します。
そんな「ぶっちゃけ英語に自信はないけど、マッキンゼーに挑戦してみたい」と思う読者をサポートすべく、マッキンゼーの筆記試験を通過したメンバーによる「模擬試験の解説の和訳バージョン」を作成しました。
ぜひ、10月初旬に実施されるマッキンゼーの筆記試験対策に役立ててください。
模擬試験の入手方法
模擬試験はこちらからダウンロードできます。
・模擬試験C
※クリックするとダウンロードがはじまります。
公式HPから直接ダウンロードする場合は、以下の赤枠部分をクリックしましょう。
模擬試験の概要
This practice test has been developed to provide a sample of the actual McKinsey Problem Solving Test used for selection purposes. This test assesses your ability to solve business problems using deductive, inductive, and quantitative reasoning. This practice test contains a total of 26 questions. The actual test contains 26 questions and you will be given 60 minutes to answer as many questions as possible.
この練習問題は、選考で使用されるマッキンゼーの筆記試験のサンプルを提供する目的で作られました。ビジネス課題を演繹的、帰納的、そして定量的なアプローチによって解決する能力を測ります。実際の問題と同様全26題で構成されています。試験では60分の時間の中でできるだけ回答することが求められます。
※日本での試験時間は120分です
You will be presented with three scenarios based on actual McKinsey client cases. Information related to each scenario will be shown in text, tables, and exhibits. This information is presented in shaded areas and is distributed in sections throughout the scenario. The questions ask you to find the most appropriate answer to the problem as described using only the information presented. You should select one and only one answer to any question.
設問は大項目が3つで、それぞれマッキンゼーの業務において実際に存在したケースに基づいたシナリオが与えられます。影のついた部分の文章・表・図などはその関連情報で、その情報は大項目を通して適応されます。その後課される質問に対して、与えられた情報のみを用いて最も適当だと思われる回答を選択してください。複数回答は認められません。
While completing this practice test, do not use any electronic devices (e.g., calculator, computer) when performing calculations to answer the questions. Electronic devices will not be permitted to be used during the actual test administration. Also during the actual test administration, you may use all blank space in the test booklet as scratch paper to assist you in performing any calculations and recording any notes. No scratch paper will be allowed. Booklets will be destroyed after you complete the test and will not be used in any way to determine your test scores. Your final test score will be based on the number of questions you answer correctly.
計算機やコンピュータなどの電子機器を用いてはいけません。実際の試験でも、電子機器の使用はできません。ただし、問題用紙の余白部分を計算やメモとして使うことはできます。問題用紙は試験終了後に破棄されるため、試験結果には一切影響しません。26題の質問に対する正解数のみで評価されます。
The practice scenarios begin on the next page of this booklet. Only consider information contained within the scenario when determining your answer. Considering all information presented within the scenario is critical to answering questions correctly.
練習問題はこの問題冊子の次のページから始まります。回答を決定する際、問題文の中にある情報のみを使用してください。掲載された情報の全てを考慮することが、正解を導く鍵です。
After you have completed the test, score your answers using the answer key located at the end of this booklet. Add the number of correct answers to determine your final total score.
試験終了後は、この冊子の最後にある「answer key」を用いて答え合わせをしましょう。正解数をカウントし、最終的なスコアを算出してください。
練習問題Aの回答和訳 A-1:Innovation Capital
1. 答え:B
The introductory paragraphs state that the team is preparing a report on the importance of innovation as a contributor to economic growth. Option B is the only statement that mentions the connection between innovation and economic growth.
導入部分に「経済成長の因子としてのイノベーションの重要性」についてのレポートを準備していると述べられています。Bはイノベーションと経済成長との関係性について述べた唯一の選択肢であるため、これが正解です。
2. 答え:C
Referring to the three types of Innovation Capital defined in the introductory paragraphs, Option C is the only option that does not fit into any of the three types. Option A is an educational activity which fits into Human Capital, Option B relates to building an organization’s brand, which fits into Knowledge Capital. Option D is related to building the intellectual property of an organization, which also fits into Knowledge Capital.
導入部分で定義された3つのInnovation Capitalに照らし合わせると、Cが3つのうちどのタイプにも該当しない選択肢であることが分かります。Aは教育に関する動きであり、これはHuman Capitalに該当します。Bは組織のブランドを構築することについて述べられており、Knowledge Capitalに該当します。Dは組織の知的財産を増やすことについて述べられており、これもKnowledge Capitalに該当します。
3. 答え:A
Observing Exhibit 1 and relating the categories to the three types of Innovation Capital, it can be seen that the final three categories represent Human Capital, which totals $3.3 trillion. Of this, Organizational Development represents $1.5 trillion, which is 45% of $3.3 trillion. The 2nd thru 5th categories represent Knowledge Capital, which can be calculated as 60% of the total, rendering Option B incorrect. Option C is incorrect as Computerized Information represents 8.7% of the total. Option D is incorrect as Scientific Research and Development represents 23.2% of the total.
Exhibit 1を参照し、Innovation Capitalの3つの分類と照らし合わせると、最後の3つのカテゴリーはHuman Capitalに該当し、計3.3兆ドル。このうちOrganizational Developmentが1.5兆ドルで、Human Capital全体の45%を占めます。このことからAが正解です。2〜5番目のカテゴリーはKnowledge Capitalに該当し全体の60%になるため、Bは不正解です。 Computerized Informationが全体の8.7%を占めているため、 Cも正しくありません。 DもScientific Research and Developmentが全体の23.2%となるため、こちらも不正解です。
4. 答え:B
At 5% per year growth over 10 years, total Innovation Capital would grow to $22.5 trillion. At 10% per year growth, Human Capital would only grow to $8.6 trillion. However, at 15% per year growth, Human Capital would grow to $13.4 trillion, which would be more than half of total Innovation Capital.
Innovation Capital全体は、年5%の成長率を10年間達成すると22.5兆ドルにまで成長します。Human Capitalは年10%の成長率では8.6兆ドルまでしか伸びません。しかし年15%の成長率を達成すると13.4兆ドルになります。これはInnovation Capital全体の過半数となるため、選択肢Bが正解です。
5. 答え:D
The original aim of the team is to show how Innovation Capital can drive economic growth. From Exhibit 2, in most countries, business sector growth is driven mostly by improvements in productivity. Combining Option D with this observation establishes a direct link between Innovation Capital and business sector growth, hence economic growth.
当初の目的は、Innovation Capitalがどのように経済成長を促進するかを示すことです。Exhibit 2を見ると、ほとんどの国でビジネスの成長は生産性の改善により促進されています。選択肢Dとこの観点により、Innovation Capitalとビジネス成長、すなわち経済成長との直接的関係が導かれます。よってDが正解です。
6. 答え:B
Growth in productivity can be calculated by multiplying the overall growth rate by the proportion that is due to productivity. Observing that Slovenia has the highest overall growth rate, and the second highest proportion due to productivity is sufficient to establish that Option B is correct. Option A is incorrect as Hours growth can be calculated by multiplying overall growth by the proportion due to Hours and in every country this can be seen to be much less than 24%. Option C is incorrect as Italy has the least growth in productivity. Option D is incorrect as Slovenia has the least growth in Hours.
生産性の向上による成長は、全体の成長率のうち生産性に寄与する割合を計算することにより算出できます。スロベニアが最も高い全体成長率を記録しており、かつ生産性の寄与率が2位であることを考えると、正解はBです。Aは、勤務時間の増加による成長が全体成長率のうち勤務時間の増加に寄与する割合から求められますが、すべての国においてこの値が24%を下回っているため不正解です。Cに関しては、イタリアが最低の生産性の向上による成長を記録しているので不正解。Dに関してはスロベニアが最低の勤務時間の増加による成長を記録しているため不正解です。
7. 答え:C
The two growth figures for Germany and Spain can be calculated by multiplying their total growth by the proportion due to Productivity. For Germany, this figure is 1.7% (= 1.4 x 121.6%). For Spain, this figure is 0.8% (= 3.8 x 20.1%). Therefore the difference is 1.7 – 0.8 = 0.9 percentage points.
ドイツとスペインの求める成長率は、全体の成長率に生産性に寄与する割合をかけることで算出できます。するとドイツは1.7%、スペインでは0.8%なので差は0.9%。よって正解はCです。
8. 答え:D
Option D states that employers have greater flexibility in setting working hours, which is inconsistent with the trend in these countries that working hours are declining. OptionA would help explain the declining hours due to an ageing population. Option B would help explain the comparatively high growth rates due to emergence from stagnant economies. Option C would help explain declining hours due to more people exiting these countries than entering.
選択肢Dは雇用者が柔軟に労働時間を設定することについて述べられていますが、これは労働時間が減少しているというトレンドと合致していません。従ってこれが正解です。Aは高齢化が労働時間の減少の原因であることを説明しています。Bは停滞した経済状況からの脱却による比較的高い成長率を説明しています。Cは入国者より出国者が多いことにより、労働時間が減少していることを説明しています。
9. 答え:B
Referring to the three types of Innovation Capital in the introductory paragraphs, Option B is least likely to represent any of these types, as pricing of products is not in itself a new technology or intellectual property. Option A would represent either Physical Capital or Knowledge Capital. Option C would represent Knowledge Capital. Option D would be new organizational development which would represent Human Capital.
導入部分で述べられているInnovation Capitalの3タイプを参照すると、商品の価額付けはそれ自体が新しいテクノロジーや知的財産ではないので、選択肢Bは上記3タイプの説明にはあたりません。従ってこれが正解です。AはPhysical CapitalかKnowledge Capital、CはKnowledge Capitalにそれぞれ該当します。Dは新しい組織発展となり得るため、Human Capitalに該当します。
10. 答え:A
The team’s belief is that investment in Innovation Capital can lead to follow- on advantages for the investor. In the case of the iPod, the investor is Apple.
Of the options presented, only Option A might illustrate follow-on advantages for Apple through establishing improvements in market share for subsequent products. Option B refers only to investment, which would not necessarily establish an advantage for Apple. Option C looks at the entire music industry, which would not necessarily show an advantage for Apple. Option D refers to the opinion of technology experts, which may not reflect an advantage for Apple in the marketplace.
プロジェクトチームの考えはInnovation Capitalへの投資が投資家へのさらなるメリットをもたらすというものです。iPadの場合、投資家はAppleとなります。選択肢の中で、Aのみが今後の商品のマーケットシェアの拡大を通じてAppleがさらなるメリットを得ることを説明しています。よってこれが正解です。Bは投資にのみの言及で、それだけでAppleへメリットが提供されるとはいえません。Cは音楽業界全体について述べており、これもAppleのメリットに関連性がありません。Dはテクノロジーの専門家の意見について言及しており、Appleの市場でのメリットを反映していないかもしれません。
練習問題Aの回答和訳 A-2:Marcadia
11. 答え:B
From the introductory paragraphs, the Managing Director is looking to find ways to encourage customers to adopt purchasing behaviors that more valuable customers are known to have. Given that a customer needs to make more purchases to become more valuable to Marcadia, this could be rephrased as ‘encouraging customers to spend more’. Option A refers to customers who stop purchasing, who are not mentioned by the Managing Director. Option C refers to driving growth purely through focusing on customers of greatest value, which is also not a true reflection of the Managing Director’s opinion. Option D refers to ‘predicting’ purchasing behavior, which is not mentioned by the Managing Director.
導入段落より、太い顧客が持つ購買行動を他の顧客にも行ってもらえる方法をクライアントのMDが模索していることが分かります。クライアントにとって顧客がより貴重な存在となるためには、より多くの購買が行われる必要があります。つまり、「顧客により消費をさせる」とも言い換えられます。選択肢Aは購買行動を止めた顧客について述べられており、MDが言及するものとは異なります。Cは最も太い客に集中することによって得られる成長促進について言及しており、これもMDが話していることとは一致しません。Dは購買行動を「予測する」ことであり、MDが述べていることとは異なります。
12. 答え:B
Profit margin cannot be calculated from the data in Exhibit3 as revenue data is only presented for the first 90 days. Option A is a reasonable conclusion based on the relationship between revenue in the first 90 days and one year value. Option C can be concluded by calculating the average of the ‘Number of Transactions’ column, which equals 2.44. Option D can be concluded by calculating the average of the ‘Average One Year Value’ column.
Exhibit 3の収益データが初めの90日間しか掲載されていないため、これだけで利益率を算出することはできません。選択肢Aは初めの90日間と年間の収益との関係に基づいた合理的な結論であるため、正答にはなりません。Cは取引数の平均値(2.44)を計算することにより結論づけられます。Dも年間収益の平均を計算することで導くことが可能です。
13. 答え:D
Average transaction revenue can be calculated by dividing total revenue by number of transactions. The ranking, from lowest to highest. is 1 ($71.82), 3 ($80), 2 ($85.38), 5 ($85.96), 4 ($97.31).
取引あたりの平均収益は全収益を取引数で割ることにより算出できます。下の値から記載すると、平均収益は1 ($71.82), 3 ($80), 2 ($85.38), 5 ($85.96), 4 ($97.31)となります。よってDが正解です。
14. 答え:C
There are 100,000 customers in each quintile. For each of the first four quintiles, calculating the difference in one year value versus the next highest quintile gives $0.50, $1.50, $5.00 and $18.00 respectively. Multiplying each by 100,000 and summing gives $50,000 + $150,000 + $500,000 + $1,800,000 = $2,500,000.
5つの群のそれぞれに100,000人の顧客がいます。初めの4つの群について、年間収益の値とその次の群の差を計算するとそれぞれ0.5ドル、1.5ドル、5.0ドル、18ドルとなります。これに顧客数の100,000人を掛け、足し合わせると求める値が算出できます。50,000+150,000+500,000+180,000=2,500,000。よって正解はCです。
15. 答え:A
For customers purchasing Electronics, there was a 3.8% lift in transactions, and a 5% lift in number of customers making transactions. Therefore the number of transactions per customer compared to the control group was 103.8%/105% = 98.9%, ie a ‘lift’ of -1.1%. Option B is not possible to determine as there is no data on the number of customers in each product segment. Similarly, Option C is not possible to determine as there is no data on the number of transactions in each time segment. Finally, Option D cannot be determined for the same reasons as Option C.
電気製品を購入する顧客は、取引が3.8%増加し、取引を行う顧客が5%増加しました。従って、対照群と比較して顧客あたりの取引数は103.8%/105%=98.9%であり、1.1%の減少です。選択肢Bはそれぞれの商品セグメントにおける顧客数がないため、導くことができません。それぞれのセグメントの取引数もないため、同様にCも不可能です。DもCと同様の理由で導くことはできません。
16. 答え:A
There are 100,000 customers in total in the pilot, and the control and pilot groups are split equally, so 50,000 in each. If 10% of the control group made transactions, this equals 5,000 customers. From the bottom right hand corner of Exhibit 3, we can determine that the number for the pilot group was 1.7% higher, which equals 5,000 x 101.7% = 5,085.
Pilotの中には全部で100,000人の顧客がおり、対照群とPilotグループは均等に50,000人ずつに分かれています。もし対照群の10%が取引を行うと、5,000人が取引を行ったことになります。Exhibit 3の右下の情報により、Pilot群の数は1.7%高いことが分かるので、求める値は5000×101.7%=5,085。よってAが正解です。
17. 答え:B
From the total of the 4-6 week column the number of transactions was negatively impacted to a greater extent than the number of customers making transactions. This implies that the number of transactions per customer must also have been negatively impacted, which contradicts the statement in Option B. Option A can be concluded, as there was a 0.0% lift in the number of customers making transactions in the total for the Clothing/Apparel row. Option C can be concluded because the figures in the total column for Electronics are higher than for all other totals. Option D can be concluded because the figures in the first two columns of the row ‘Other’ are on average higher than those in the 3rd and 4th columns.
4〜6週の箇所を見ると、取引数が、取引を行う顧客数より多くの負の影響を及ぼしていることが分かります。このことから顧客あたりの取引数にも悪影響を及ぼすと推測されるので、選択肢Bに矛盾します。AについてはClothing/Apparelの全体変化において、取引を行う顧客数が全く変化していないので、内容は正しいといえるでしょう。Cは電子機器の合計値が他のセグメントより高いことから、導くことができます。Dは「Others」の初め2つのセグメントの値が3番目、4番目のそれより高いので、結論づけが可能です。
18. 答え:B
Option B may be helpful in understanding the execution of the pilot, but would not help in determining its impact in terms of transactions or revenue. Option A would help determine the impact of the pilot of revenues. Options C and D would help understand in greater detail which segments of the customer group were most impacted by the pilot.
選択肢Bは調査の実施について理解する助けにはなるかもしれませんが、取引や収益への影響を決定する助けにはなりません。よって正解はBです。Aは、収益調査の与える影響を決める助けになります。CとDは調査によって最も影響を受けた群はどこなのかを決める重要な決め手になりえます。
19. 答え:C
This option is likely to impact whether a significant proportion of the pilot group read the emails they were sent, and thus this impacts the results of the pilot, which is the topic of the meeting with the Managing Director. Option A is unlikely to be a concern of the team or the Managing Director given that a control group was planned before the pilot began. Option B is unlikely to be the reason, as sending emails not related to the pilot is not a measure of how well the staff executed the pilot. Option D refers to something that could happen in the future, which is not the topic of the meeting with the Managing Director.
Cは送られてきたメールを調査群が読むかどうかに影響を与える可能性があるため、調査結果に影響が及ぶといえます。これこそがMDとの会議での議題であり、正解となります。Aは対照群が調査前に組織されていたことを考えると、MDやプロジェクトチームが注意すべき内容にはなりません。Bは調査と関係ないメールの送信はどのくらい調査が上手に行われていたかを測る手段にはなりえないので、理由にはなりません。Dは未来に起こりうる話について言及しており、これはMDとの会議のトピックとは異なります。
練習問題Aの回答和訳 A-3:WFGLA
20. 答え:C
The President’s aim is to increase donations. Answer choices A, B and D would help to increase donations. Option C is about targeting donors in a lower cost way, which is not the stated aim of the President, and hence would be the least relevant question for the team to answer.
クライアント社長の目的は、寄付を増やすことです。選択肢A,B,Dは寄付の増加に貢献しうるので正答にはなりません。Cは最低のコストで寄付者にターゲティングする方法について述べられており、社長の目的とは異なります。従ってこの選択肢が最も関連性の薄い選択肢となり、正解です。
21. 答え:A
The total amount of donations collected by other WF offices would be least helpful in and of itself, as different offices will target different population sizes and demographics and direct comparisons would be meaningless. B would help determine which types of donors to focus on. C and D would help determine the effectiveness of current campaigns.
他のWFオフィスで集められた寄付の総数は、対象とする層の人口規模や人口ピラミッドが異なり直接の比較が無意味なものであるために役には立ちません。Bはどのような寄付者にフォーカスしていくかを決定する材料になりえます。CとDは現在のキャンペーンの効果測定に役立ちます。
22. 答え:A
Calculating campaign effectiveness (defined earlier in the scenario as pounds donated per campaign pound spent) gives you C = 40.9/2.0 = 20.5, E = 17.6/1.3 = 13.5, D = 23.6/2.1 = 11.2, B = 15.8/1.9 = 8.3, A = 35.7/4.4 = 8.1.
キャンペーンの効果を計算すると、C = 40.9/2.0 = 20.5, E = 17.6/1.3 = 13.5, D = 23.6/2.1 = 11.2, B = 15.8/1.9 = 8.3, A = 35.7/4.4 = 8.1.
23. 答え:B
In Exhibit5, Region G has the highest campaign effectiveness at 23.1 (43.8/1.9). This is 235% greater than WFGLA’s current effectiveness of 6.9 (calculated by 23.1/6.9 - 1 or (23.1-6.9)/6.9).
Exhibit 5を見ると、Region Gが23.1(43.8/1.9)でキャンペーンの効果が最も高いことが分かります。この値はWFGLAの現在の効果(6.9)の235%です。
24. 答え:B
Given that WFGLA is in contact with only ~10% of employees in small companies, which is a much smaller proportion than for medium and large companies, this option is the most likely to be true. Exhibit 6 does not represent ALL the employees in the greater London area so Option A cannot be concluded. Nothing is stated about the amount donated by the various segments, so it is not clear whether Option C is true. Option D is not correct because there are more people not contacted in medium-size companies than in large companies.
WFGLAが現在、小規模企業でコンタクトを取っている割合が中堅企業や大企業より少ない10%未満となっていることを考えると、Bが最も真実に近いといえます。Exhibit 6はgreater Londonエリアの全ての雇用主について表しているわけではないので、Aは結論付けることができません。さまざまなセグメントから寄付された総額についての情報が全く述べられていないので、Cが正しいかどうかは明らかになりません。Dに関しては中規模企業とのコンタクト数が大規模企業のそれを上回っていないため、正しくありません。
25. 答え:B
The equation to solve is 79,600 * £50 + 15,800 * (£50+x) + 3,800 * (£50 + 2x) = £6.13 million – solving for x gives you £50. However, as the question is how much a frequent contact Blue Collar employee is currently donating, this would be 2 * £50, i.e. £100.
解くべき方程式は「79600×£50+15800×(£50+x)+3800×(£50+2x)= £6.13」、これを解くと£50が解として得られます。問われているのは「Blue Collerが現在どのくらい寄付しているのか」というものなので、£50を2倍して答えは£100です。
26. 答え:A
Option A is only relevant in determining donation potential, which is not the topic of the question. Options B and D both refer to the amount of resources required in targeting the employee segments successfully, which would be an important consideration in prioritizing the groups. Option C will give an indication of the probability of success of campaigns with the various segments based on past experience – another useful indicator in prioritizing the segments.
選択肢Aは寄付できるかのポテンシャルを決定することについてのみ言及されており、これはここで問われていることではありません。BとDはどちらも従業員のセグメントに適切にアプローチするために必要なリソースの量について述べており、ターゲットグループの順位づけの際に重要な考えです。Cは過去の経験からさまざまなセグメントのキャンペーンの成功確率についての示唆を与えており、セグメントの順位づけに有用な指標となります。
練習問題Bの回答和訳 B-1:Freddie's Shrimp Shack
1. 答え:B
The CEO states that she wants the team to look into the recent decline in profitability and also indicates that she is suspicious that the price of shrimp may be related to this. Response B is the only response that captures both of these elements of the CEO’s thoughts.
クライアント企業のCEOは我々のチームに最近の利益率減少についての調査を依頼しており、また彼はエビの値段高騰が関係していると考えています。回答BはCEOの考えであるこれら2つのポイントのどちらも踏まえている唯一の選択肢であり、これが正解です。
2. 答え:C
Profit equals revenue (from Table 1) multiplied by profit margin (from Exhibit 1). If Freddie’s profit margin in May is p, the profit in May is 1,223 x p. Freddie’s profit in August is 1,402 x 0.95 x p = 1,332 x p. So profit in August is greater than profit in May. Response A is incorrect by observation of Exhibit 1. Response B is incorrect as the data in Exhibit 1 refers to profit margin, and not profit. Response D is incorrect as shrimp price increases and restaurant price increases are not necessarily the same.
利益は売上に利益率をかけることで算出できます。Freddie’sの5月における利益率がpであると仮定すると、5月の利益は1.223pと表せます。また8月の利益は1.402 x 0.95p = 1.332pなので、8月の利益は5月よりも大きいことが分かることから正解はCです。回答AはExhibit 1を参照すれば、不正解であることが分かります。Bは上記の計算により誤り。Dはエビの値段上昇とレストランにおける価格上昇は、必ずしも同一の現象ではないため正解にはあたりません。
3. 答え:C
If people prefer cold dishes in hot weather (I), and most cold dishes are shrimp dishes (III) and shrimp dishes are the highest price meals (V), this is sufficient to reasonably conclude that average meal price, and hence revenue, would increase into the summer months and decrease again following this, which is the trend in Table 1. All other responses contain only a subset of facts I, III and V along with other facts which are not relevant.
暑い日に冷たい食べ物がより好まれること(I)、その冷たい食べ物のほとんどがエビであること(III)、そしてそのエビ料理が最も値段が高いこと(V)。これら3つから、購入された食品価格の平均(すなわち売上)が夏に増加し、また秋になると減少することを論理的に説明できます。これがTable 1が示すトレンドです。他の回答は上記3つを部分的に含んでいるだけに留まり、関係のない事実も含まれているため不正解です。
4. 答え:D
From Exhibit 2, 1kg of shrimp costs the restaurant $12.95. Therefore, the 10% weight loss in peeling and deveining the shrimp costs the restaurant $1.30 (= 10% x $12.95). As a proportion of the total restaurant preparation cost of $2.80, this represents 46%. Response D is the closest estimate of this.
Exhibit 2より、1kgのエビを仕入れるとレストランに$12.95のコストが掛かっていることが分かります。従って、皮を剥くなどして重量を10%減らすことにより、$1.30 (= 10% x $12.95)のコスト削減が達成できます。レストランにかかる全ての準備コストが$2.80であることを考えると、この削減は準備コストの46%に該当する。よって回答Dが最も近く、正解です。
5. 答え:B
From Table 2, the manual process costs $2 per kg of shrimp in labor, plus $2 per day in setup and clean-up labour. The machine process costs 60c per kg of shrimp in labor, plus $6 per day in setup and clean-up labor. To find a breakeven point, the difference between the total labor cost for the manual process and the total labor cost for the machine process must be more than the annual machine costs of $3,500. If the daily volume of shrimp is y kg, then (2y + 2) x 350 – (0.6y + 6) x 350 > 3,500. Solving for y gives y > 10. Response B is the minimum which satisfies this.
Table 2より、マニュアル工程ではエビ1kgにつき$2のコストが掛かり、準備とメンテナンスに1日あたり追加で$2のコストが掛かることが分かります。一方で機械を用いるとエビ1kgにつき60cのコストで、準備とメンテナンスに1日あたり追加で$6のコストです。機械を使うことがより利益を生み出すためには、マニュアルと機械使用時のそれぞれの全コストの差が年間の機械にかかるコストである$3,500を超えなければならなりません。1日のエビの使用量をykgとすると、式は(2y + 2) x 350 – (0.6y + 6) x 350 > 3,500。これを解くとy>10となります。これを満たす最小の選択肢はBです。
6. 答え:B
Producing 1.2m dishes at 0.25 kg of shrimp per dish requires 300,000 kg of shrimp. 300,000 kg of wild shrimp costs $3.9m (= 300,000 kg x $13/kg). 300,000 kg of aquaculture shrimp costs $4.05m (= 250,000 kg x $14/kg + 50,000 kg x $11/kg). Therefore aquaculture shrimp are $150,000 more expensive.
一皿0.25kgのエビを使用して120万皿の料理を作るには、30万kgのエビが必要です。30万kgの野生エビは$3,900,000 (= 300,000 kg x $13/kg)のコストが掛かり、養殖エビでは$4,050,000 (= 250,000 kg x $14/kg + 50,000 kg x $11/kg)のコストです。従って、養殖エビを使用すると$150,000高くなることが分かります。
7. 答え:D
From Table 3, the average Shrimp used per restaurant is 200,000 kg for Freddie’s and 400,000 kg for Forrest’s. It is therefore reasonable to conclude that Forrests’s restaurants serve more shrimp on average than Freddie’s. Response A cannot be concluded as procurement is only a part of the ‘boat to throat’ cost. Response B cannot be concluded as there is no information provided on revenues or profit, only on profit margin. Response C cannot be concluded as there is no information provided that would allow a calculation of an average price of shrimp dishes.
Table 3より、レストランあたりの年間エビ使用量はFreddie’sが200,000 kg、Forrests’sが400,000 kgであるり、Forrests’sはFreddie’sに比べてより多くのエビを提供していることが分かります。よってDが正解です。回答Aは調達コストについて述べられており、これは全体コストの一部分にすぎません。Bは利益率の情報はあるものの売上や利益についての情報が存在していないため、正解と結論付けることはできません。 Cもエビ料理の平均価格を計算できる情報が与えられていないため、結論付けはできません。
練習問題Bの回答和訳 B-2:Metropolis Modern Art Gallery
8. 答え:C
Since economic benefit is the critical factor, this must be demonstrated to receive additional funding. Responses B and D are not accurate, since they refer to social benefit, which is not the critical factor. Response A is not accurate because economic benefit is not the only factor in the decision.
追加の資金調達を実現するためには、重要な要素である経済的な恩恵を示すことが必須です。回答BとDは社会的恩恵について述べられているため、正解にはなりません。また経済的恩恵は、追加の資金調達の成否を決定づける唯一の要素ではないため、Aも正しくありません。
9. 答え:A
100,000 people visited the Gallery once this year ( = 150,000 x 2/3). Since there has been a total of 400,000 visits, this means that there is a 25% chance that a visit was that person’s only visit.
問題文より、100,000人が昨年は1回のみGalleryを訪れていることが分かります。年間の合計来場回数は400,000回なので1回のみ来場した人の確率は25%です。
10. 答え:B
In order to determine if the Gallery has provided an economic benefit to Riverside, it is necessary to look at an economic indicator, and to compare this indicator for Riverside to the same indicator for Metropolis as a whole, in order to ensure that any economic changes are not simply a result of broader changes across the city. Response B is the only response that refers to economic indicator data for both Riverside and Metropolis as a whole.
GalleryがRiversideに対して経済的恩恵をもたらしているかどうかを結論付けるためには、経済指標に目を向ける必要があります。この指標をMetropolis全体と比較することで経済的な変化が単にMetropolis全体で起こっているものではないということを証明しなければなりません。回答BはRiversideとMetropolis双方の経済指標について述べた唯一の選択肢であり、これが正解です。
11. 答え:A
60% of visitors were in the area primarily because of the Gallery, and 40% of those visitors stayed overnight in the area at a hotel. Therefore 24% (= 60% x 40%) spent money on an overnight hotel stay because of the Gallery’s presence. Response B cannot be concluded as it is not known from Exhibit 1 exactly what money visitors spent and why. Response C cannot be concluded as the data in Exhibit 1 only asks this question to surveyed visitors who were primarily in the area to visit the Gallery, and not all surveyed visitors. Response D cannot be concluded as there is no data in Exhibit 1 about the reasons that surveyed visitors had for visiting Riverside other than visiting the Gallery.
60%の訪問者がGalleryを主たる目的としてこの地区を訪れており、その中の40%がホテルで一晩を過ごしています。従って、24%の訪問者がGalleryが存在していることでホテルの宿泊費を支払っているといえます。Exhibit 1からは滞在費以外のお金の使用に関して知ることはできないため、回答Bは結論付けができません。Cは、この調査がGalleryを訪れた人のみを対象としているため。Dは、Galleryを訪れる以外のRiverside訪問の理由についてExhibit 1には示されていないため正解とはいえません。
12. 答え:B
There were 6,000 respondents in total, and 3,600 of these were visiting the area primarily to see the Gallery (= 6,000 x 60%). Of these, 360 stayed with friends/relatives (= 3,600 x 10%).
6,000人の全回答者のうち、3,600人(= 6,000 x 60%)がGallery訪問を主たる目的としてこの地区にやってきています。そのうち360人(= 3,600 x 10%)が友人や親戚と過ごしています。
13. 答え:C
Response C demonstrates an economic benefit to Riverside, and also implies that this benefit is conditional on the continuation of funding (‘If the trends in Gallery visitor numbers continue’). Responses A and B only address the economic benefit to date and do not address the future need for funding. Response D does not address the issue of economic benefit at all.
回答CはRiversideに対する経済的恩恵を示しており、またその恩恵が資金調達の継続に依存していることを示唆しています。よってこれが正解です。AとBは直近の経済的恩恵についてのみが述べられており、将来的な資金調達の必要性にまで言及できていません。Dは経済的恩恵について全く述べられておらず不正解です。
練習問題Bの回答和訳 B-3:PharmaCo
14. 答え:D
The head of PharmaCo referred to increasing sales in order to depend less on the United States for sales. This implies that emerging markets should account for a greater percentage of sales in the future, and the US should account for a smaller percentage of sales. This, in turn, implies that sales in emerging markets should grow more rapidly than sales in the US. Responses A and B are not valid as they refer to total market sales growth, which the head of PharmaCo does not address in her instructions to the team. Response C is not valid as the head of PharmaCo has not mentioned anything about the amount of investment she would like to make.
PharmaCoのトップは米国への売上依存を軽減するために新興市場での売上増加を引き合いに出しています。このことは新興市場が将来の売上の多くを占め、米国市場の売上は減少することを示唆しています。これは結局のところ、新興市場での売上成長率が米国市場より高いということをほのめかすものです。回答AとBは全世界合計の売上成長について言及されており、これはPharmaCoのトップが述べていたことではありません。彼女は投資額について一切述べていないため、Cも不正解です。
15. 答え:A
Sales in emerging markets are forecasted to more than double in the next 10 years, which sales in ‘Other developed markets’ will increase by about one third. Projecting this forward a further 10 years, sales in emerging markets will more than double again to over $270bn, while sales in ‘Other developed markets’ will increase by a third to approximately $255bn. Response B is incorrect as sales in emerging markets have grown by about 17% compared to about 27% in the other markets. Response C is incorrect as this would imply a growth of approximately 50% every 4 years (= 17% x 3), which would take emerging markets past $134bn already in 8 years from today. Response D is incorrect as emerging markets sales represented $52bn out of a total of $286bn four years ago, which is more than 10%.
その他先進国市場の今後10年間の市場規模の増加が今年度比で1/3に留まるのに対して、新興市場においては倍の増加を見せると予想されています。これらの予測をさらに10年後について適応してみると、その他先進国市場はおよそ2,550億ドルに新興市場の市場規模は2,700億ドル超えとなり、その他先進国市場が新興市場を下回ることが分かります。回答Bは過去の成長率を見ると、その他先進国市場が27%に対して新興市場は17%に留まるため正しくありません。この仮定で計算すると、10年後の市場規模予測値の1,340億ドルを8年後に達成してしまうため、不正解です。Dについても、4年前の新興市場の市場規模は520億ドルであり全体2860億ドルの10%を超えているため、正しい選択肢とはなりません。
16. 答え:A
The introduction states that governments and insurers pay much less for pharmaceuticals compared to private patients. Therefore, if North America has the strongest growth in people paying for their own medication, this implies the strongest growth in average price and hence the strongest revenue growth, which is consistent with the data in Table 1. Response B will have no impact on pharmaceutical sales as these require a doctor to be visited. Response C does not explain why North American sales will grow more rapidly than those in other developed markets. Response D does not address the question of future sales of pharmaceuticals.
Introductionにおいて、政府と保険会社がPharmaCoに支払っている金額は患者個人が支払う額よりはるかに少ないことが述べられています。従って、仮に北米において自身の治療に対してお金を支払っている人の数が最も増加していれば、平均価格が最も上昇することが示唆され、よって最も売上が成長することを導くことができる。このことはTable 1のデータと矛盾がありません。よってAが正解です。Bについては、医薬品の売上上昇には患者が医者を訪問することが要件であることから不正解です。Cはなぜ北米における売上がその他先進国市場より早く成長するのかについて説明ができていないため。Dは医薬品の将来の売上についての問いを立てられていないため不正解です。
17. 答え:B
Greater success in preventative vaccination would imply the reduction of disease incidence, which would not support the rapid increase in pharmaceutical sales in the future shown for emerging markets in Table 1. Responses A (increased government spending), C (increasingly ‘unhealthy’ lifestyles) and D (greater access to doctors) all support an expected increase in pharmaceutical sales.
予防ワクチンの大きな成功は病気の発生を抑えることに繋がり、Table 1の新興市場に見られるような医薬品の売上が急速に増加するという現象は説明できません。一方、回答A・C・Dはいずれも医薬品売上の急速な増加を説明できています。
18. 答え:A
Since the data in Exhibit1 is cumulative, the second largest market is approximately 10% (= 28% - 18%) of the total emerging markets sales in 10 years. From Table 1, this is 10% of $134bn which is $13.4bn.
Exhibit1に示されたデータは累積データであるため、2番目に大きな市場は10年後の新興市場の全体におけるおよそ10%(28 - 18)であることが分かります。Table 1より求める値は、134 x 10%=$13.4bnです。
19. 答え:C
The inherent risk is indicated by the volatility of economic growth. From Table 2, the best measure of this is the difference between the maximum recent economic growth and the minimum recent economic growth. Calculating each difference, the ranking is N (0.7), Q (1.5), P (5.5), M (18.5). An alternative method is to simply observe from the maximum and minimum economic growth data that M has the highest difference and P has the second highest difference. This eliminates Responses A and B, and a simple calculation for Countries N and Q will determine that Response C is the correct response.
固有リスクは経済成長の不安定さに表れます。Table 2の中で、最も固有リスクを表し得る指標は経済成長率の最大値と最小値の差です。これらを計算すると、N (0.7), Q (1.5), P (5.5), M (18.5)という結果が得られます。単純に経済成長率の最大値と最小値を見比べる方法もあります。一目で、Mが最大・Pが最小と分かるため、まず回答AとBが消えます。さらに、上記同様の計算を簡単に行いDを消去することができます。
20. 答え:D
The specified rankings are M, P, Q, N (maximum) and M, P, N, Q (minimum) which are not the same. Response A cannot be ruled out as false due to lack of detailed information on annual economic growth rates. Responses B and C cannot be ruled out as false as there are consistencies between the relevant rankings of the four countries on these measures.
Table2において、経済成長率の最大値と最小値のランキングが異なっています(最大値:M, P, Q, N、最小値:M, P, N, Q)。よってDが正解です。回答Aは年間の経済成長率に関するデータが足りないため誤りと断定することができません。BとCは、Table2の順位には一貫性が見られるため誤りだと結論付けることはできません。
21. 答え:C
This does not address the ease of access into a market, but rather the level of risk involved in making changes to the company. All other responses address barriers to, or opportunities for, growth, which is relevant for determining the ease of access to a market.
回答Cは市場参入の容易さについて述べているのではなく、会社に対して変化を起こす際のリスクについて述べているものであり、これが正解です。その他の回答は参入の容易さを決定づける要素となりえます。
22. 答え:B
From Exhibit 2, Country 10 has a profit margin of ~12% which Country 1 has a profit margin on ~48%. This implies that Country 1 contributes approximately 4 times as much profit per dollar sales than Country 10. Response A is incorrect, as Country 1 has the highest profit margin. Response C cannot be concluded as there is no data on absolute dollar sales provided in Exhibit 2. Similarly Response D cannot be concluded as there is no data on absolute dollar profit provided in Exhibit 2.
Exhibit 2より、Country 1は48%もの利益率を出しており、12%ほどのCountry 10の約4倍の値であることが分かります。回答AはCountry 1が最も高い利益率を出しているため誤答です。Cは、Exhibit 2には売上の絶対値が示されていないため結論付けできません。同様にDも不正解です。
23. 答え:A
Country 3 generates ~$36m in sales for PharmaCo (= $1.2bn x ~3%). Total profit for PharmaCo in Country 3 is therefore ~$12.6m (= ~$36m x ~35%).
Country 3においてPharmaCoは約$36m (= $1.2bn x ~3%)の売上を記録しています。従って、Country 3における全利益は約$12.6m (= ~$36m x ~35%)です。
24. 答え:C
This response would impact the entire prescription market and therefore would not help explain PharmaCo’s low market share. Responses A and D represent ways in which PharmaCo can be impacted by competition, which would help explain its low market share. Response B represents a barrier to generating sales in the market, which would also explain PharmaCo’s low market share.
回答Cは処方医薬品市場の全体に対して影響を及ぼしうるものであり、PharmaCoの低いマーケットシェアを説明できていません。AとDはPharmaCoが影響を受ける可能性のある事実が述べられています。Bはその市場において売上を伸ばす障壁を表しており、PharmaCoの低いマーケットシェアを説明できます。
25. 答え:D
Dividing average household income (the numerator) by the basic exchange rate (the denominator) shows that only Countries Y and Z are contenders for the highest average household income in US$. (Countries W and X are much lower than Y and Z). Observe that the numerator for Country Z is a lot more than half of that of Country Y, while the denominator for Country Z is very close to half that of Country Y. This implies that the calculation for Country Z will produce a higher result than for Country Y.
平均世帯収入を為替レートで割ることで、Country YとZのみが米ドル換算で最も高い平均世帯収入を得ている候補になることが分かります。Country Zの平均世帯収入(分子に該当)はCountry Yの半分を大きく上回る一方で、為替レート(分母に該当)はCountry Yのほぼ半分に等しい値です。これらを考えると、分数の値としてはCountry Zが上回ることが示唆されます。よって正解はDです。
26. 答え:A
According to the description provided, first the household income in US dollars must be calculated by dividing local household income by basic exchange rate–this is c/e. Since pre presents the purchasing power per US$, we can multiply the US$ income by p to understand the total value of goods that can be purchased with that income. It only remains to observe that c/e x p = (c x p)/e.
与えられた文を参考にすると、まず現地通貨での世帯収入を為替レートで割ることで米ドル換算の世帯収入を算出する必要があります。これは式で表すとc/eです。また「pre」は1ドル当たりの購買力を示しているので、求める値は上記にpをかけることで算出できます。従って求める式は(c x p)/eです。
練習問題Cの回答和訳 C-1:Mail-It
1. 答え:A
The data in Table 1 indicates that the average price per item increases in December (by dividing the revenue by the number of items handled). As we are told that business mail is usually cheaper than personal mail, an increase in the proportion of personal mail could explain the increase in the average price. The other responses are not consistent with an increase in the average price per item.
Table 1のデータを参照し、売上を処理した個数で割ると、メール1通あたりの平均価格が12月に増加していることが分かります。ビジネスメールは個人的なメールよりも安いことが自明なので、個人的なメールの割合が増加したことから平均価格の上昇を説明できます。よってAが正解です。その他の回答は1通あたりの平均価格上昇と関連のない情報であり、正解とはなりません。
2. 答え:D
Profit margin is profit as a percentage of revenues. In January-November, the average profit margin is 13.8%. In December, it is 5.6%, giving a difference of 8.2 percentage points. A quicker, alternative method is to note that the difference in profit is about $20m, and that the average revenue for the full year is about $250m, so that the difference is about $20m/$250m = 2/25 = 8%, pointing to D as the likely response.
利益率は売上に対してどれくらいの利益が出ているかを百分率で示したものです。1月〜11月の平均利益率は13.8%、対して12月は5.6%となっており、8.2%の差があることが分かります。よってDが正解です。
より早く正解を導き出す方法もあります。利益の差がおよそ$20mであり、月間の平均売上は$250mであることからこの2つの間には$20m/$250m = 2/25 = 8%の差があることを導き出し、最も近いDを選ぶこともできます。
3. 答え:B
Average items per day can be derived by dividing the number of items handled by the number of days in the month. This produces 32.6m for January- November and 31.1m for December. The reduction in December as a percentage is therefore 1.5m/32.6m which is 4.6%, so that a reduction of about 5% is the most accurate response. A quicker, alternative method is to note that Responses C and D cannot be correct as they indicate that average items handled per day increased in December. This leaves a choice between Responses A and B. Observe that items handled went down by about 3%, and number of days went up by about 2%. The combined impact of these changes would be an increase of about 3 + 2 = 5% which indicates Response B to be the most accurate response.
1日あたりの平均処理メール数は月間のメール数を日数で割ることによって求められます。この計算により、1月〜11月は32.6m通、12月は31.1m通と算出できます。12月におけるこの減少を百分率で表すと、1.5m/32.6m=4.6%。よって5%の減少が最も近い数値であり、Bが正解です。
より早く正解を導き出す方法もあります。12月の値が1月〜11月を上回っていることから回答CとDを消し、AとBを残します。さらに、メール数が3%程度減少し日数が約2%増加していることを考えて、2+3=5%程度の減少だと推測することでBに行き着くことができます。
4. 答え:A
The only valid reasons for an item not being eligible for machine sorting are a lack of address code or an inappropriate size (From Exhibit 1). Only Response A provides one of these reasons, which is consistent with the reduction in December that is indicated on Exhibit 1. ResponseBwouldimpactstep4in the flow chart in Exhibit 1. Response C would impact step 3. Response D would impact step 1.
メールが機械での処理に行き着かない唯一の合理的な理由は、Exhibit 1より「住所の欠落」または「サイズの間違い」である。回答Aのみがこれらの中の1つについて述べており、Exhibit 1に示された12月における減少を説明しうる。よってこれが正解である。
5. 答え:A
From Exhibit 1, 39% of mail needs to be sorted by hand in January- November. Given that there are 991m total items on average in these months, this means 386m items are sorted by hand. A similar calculation yields a figure of 462m for December (= 48% x 963m). The difference between these figures is 76m.
Exhibit 1より、39%のメールがマニュアルで処理されることが導かれます。これらの期間では平均で合計991m通のメールが送られていることを考えると、386m通のメールがマニュアルで処理されていることになります。同様に12月は462m通ということが分かります。求める値はこれらの差をとって76mです。
6. 答え:D
Whether an envelope has pre-paid postage has no impact on whether it can be sorted by machine. All other responses address reasons why an item cannot be machine sorted.
封筒が事前購入されたものであるかは機械で処理されるかどうかに影響を全く及ぼしません。よってDが正解です。その他の選択肢は、機械処理がなぜ行われないかを示しています。
7. 答え:B
The CEO wonders if the ‘benefits outweigh the risks’ with regards to stopping the process of stamp cancellation. Response B is the only response that articulates both a valid benefit (gain in time) and a valid risk (lost revenue from fraud).
CEOは切手のキャンセル工程を削減することで「利益がリスクを上回る」のではないかと考えています。回答Bは考えられる利益(工数確保)とリスク(詐欺による売上の減少)について的確に述べており、正解です。
8. 答え:A
If more staff are employed who do not have any paid hours spent not working, this will reduce the average paid hours spent not working for the entire employee base, which is the trend indicated in Table 2. The other responses would, if anything, only serve to increase the paid hours not working, contrary to the data in Table 2.
給料が発生しているが働いていない時間帯が一切ないスタッフをより多く雇用すれば、全体としての平均値も減少します。これがTable 2に示された傾向です。よって正解はAです。その他の回答はどちらかといえばこの値の増加要因について述べられており、Table2のデータに反します。
9. 答え:C
This is the only response that does not explain why staff may be handling a lower rate of items per hour – it merely addresses the number of hours worked. Response A is a potential reason because poor staff planning can affect the number of items handled per hour (e.g., too many staff with less to do can result in a slower working speed). Response B is a potential reason because staff may not be motivated to be productive. Response D is a potential reason as there may be a more relaxed atmosphere for part of the month where staff are working slower due to a much lower volume of items.
回答Cは、単に勤務時間について述べているだけであり、なぜ1時間あたりのメール処理数が減少しているかについて説明ができていない唯一の選択肢です。Aはスタッフのスケジューリングが悪いと時間あたりの処理数に影響を及ぼしうるので、理由となる可能性はあるります。Bは、スタッフが生産的になるように上手くモチベートされていない可能性があるので理由となりえます。Dも、メールの絶対数が少ないことでスタッフがリラックスしながら働いている時間が存在していることは考えられるので、理由の候補になり得えます。
10. 答え:D
First, to calculate the total number of employees, we need to divide the total paid hours by 160. This is (w + n)/160. Then, to determine the average items per employee, we need to divide the total number of items by the total number of employees. This is h/(w + n)/160 = (h x 160)/(w + n).
まず全従業員を算出するため全勤務時間を160で割る必要があります。これを式で表すと(w + n)/160。従業員一人当たりのメール処理数は、全メール数を全従業員数で割ることで算出できます。上記で求めた式を代入することでh/(w + n)/160 = (h x 160)/(w + n)となり、Dが正解であることが分かります。
11. 答え:A
This option is both true, and addresses why the suggested measure may not reflect true staff productivity. For example, high levels of sickness or training in a given sorting office may make productivity look lower than it actually is. Response B refers to machine costs which are not related to staff productivity. Response C is not true as adding staff will only increase total pay. Response D is not true, as larger amounts of manual mail would result in fewer items handled per hour, which increases total pay per item handled.
回答Aは、なぜこの方法が従業員の生産性を正しく反映していないかについて的確に述べられています。例えば、病気や研修など実際の作業と関係ない時間が多く存在すれば、見かけ上数値が下がってしまう可能性があります。よってAが正解です。Bは機械のコストについて述べており従業員の生産性と関係ありません。Cは、従業員を増やすことはコストを増やすことにしかつながらないので誤答です。Dはマニュアルで処理するメールが増加すると1時間あたりの処理数が減少し、メール毎にかかるコストが増加しまうため、正解とはなりません。
12. 答え:C
Observe from Exhibit2 that total hours worked decreased while total items arriving increased between Weeks 1 and 2. Response A is incorrect – it can be observed that the dotted line increases at a greater rate than the broken line between Weeks -1 and 0, which implies that the proportion is higher in Week 0. Response B cannot be concluded because no information is available on this. Response D is incorrect, as 35 percentage points of the increase in total hours worked was due to hourly staff, while there was only a 25 percentage point increase in items arriving.
Weeks 1と2の間で到着するメール数が増加する一方、勤務時間が減少していることが分かります。よって正解はCです。AはWeeks -1と0の間において点線の伸びが破線伸びを大きく上回っていることからWeek 0の方が高い割合であることが示唆されるため誤答です。Bは情報がないため結論付けることがそもそもできません。Dに関しても、35%の勤務時間の増加は時間給労働者が原因であり、メール数の増加は25%にとどまっているため、正答にはなりません。
練習問題Cの回答和訳 C-2:National Garbage Inc
13. 答え:C
From Table 1, the trash collection revenue per month is t x n. As an average month contains at least 4 weeks, we can conclude that trash collection revenue per week is at most (t x n)/4. For landfill fees, we know that not all processed waste generates revenue – only the waste that is processed from non-NGI trucks. Therefore total revenue from landfill management is less than l x w. Therefore we can conclude that total revenue, r < (t x n)/4 + l x w
Table 1より、1か月あたりのゴミ収集による売上はt x nであることが分かります。1ヶ月は4週間以上なので、1週間あたりの売上は(t x n)/4以下と表せます。埋立地の使用料は、全てのゴミが売上をもたらすわけではなく、NGI以外のトラックによって処理されたものだけが売上となります。従って、埋立地管理による売上の合計はl x w以下です。よって、合計の売上はr < (t x n)/4 + l x w のように表せます。
14. 答え:D
Profit per customer dollar spent is the same as profit margin. Table 1 shows that, in these three cities, landfill management has at least twice the profit margin of trash collection (San Diego) and at most six times (Orlando). Response A is incorrect as trash collection generates vastly greater revenues than landfill management and so generates greater profit in all three cities. Response B is incorrect as San Diego has the highest revenue from trash collection. Response C cannot be concluded as we cannot calculate landfill revenue precisely because we do not know how much waste was processed from non-NGI trucks.
Table 1より、埋立地管理による利益率は、サンディエゴにおいてゴミ収集の2倍・オーランドは6倍であることが分かります。回答Aはゴミ収集による売上が埋立地管理より圧倒的に大きく、そのため利益の額自体も大きく上回っており正解にはなりません。Bはサンディエゴがゴミ収集による最も大きな売上を記録しているので不正解。CもNGI以外のトラックで処理されたゴミの量が分からず埋立地管理による売上を正確に計算することができないことから、正しいとはいえません。
15. 答え:C
We know that volume of trash is built into pricing, therefore NGI’s pricing (and therefore profit margin) should not be affected by the volume of trash collected. There is no indication that fuel cost variations or route complexity are built into pricing, and hence Responses A and D could impact profit margin. Finally, competition in price paid per ton is out of the control of NGI and so Response B could also impact profit margin.
ゴミの量は価格の決定の際に既に考慮されているので、今さらゴミの量によってNGIの価格決定が左右されることはありません。逆に燃料コストや道の複雑さは価格決定の指標に含まれないので、回答AやDは利益率に影響を及ぼしうるものです。加えて、1トン当たりの価格競争はNGIが制御できるものではありません。よってBも利益率に影響を及ぼしうることが分かります。
16. 答え:C
Let y be the number of customers. The equation to solve with the information given is 100y > 2 x 0.1 x 15 x y + 10,000. So 97y >10,000. The smallest of the listed values which satisfies this is 104.
顧客数をyとおくと、解くべき式は100y > 2 x 0.1 x 15 x y + 10,000. So 97y >10,000です。この式を満たす最小の値は104です。
17. 答え:C
The awareness rate can be obtained by dividing the second row of Table 2 by the first row. This produces 68% for small business and 47% for large business, yielding a difference of 21 percentage points.
認知率はTable 2の2列目の値を1列目の値で割ることにより求められます。この計算により、中小企業で68%、大企業で47%と求められ、差が21%であると分かります。
18. 答え:D
It is natural that waste disposal would represent a lower proportion of spending for large businesses, and this is unlikely in itself to impact their awareness and likelihood to use NGI’s services. Response A is valid as fewer total large businesses can result in fewer large business customers for NGI. Response B would impact whether large businesses even consider waste disposal services in the first place. Response C would impact how aware large businesses are of NGI’s services.
ゴミ処理が支出に占める割合が大企業の方が低いことは自然であり、それ自体がNGIサービスの認知度や使用率に影響を与えるとは考えにくいです。回答Aは、大企業の数自体が少なければNGIの顧客となる大企業も少なくなるはずなので正解ではありません。Bは大企業がゴミ処理サービスをそもそも検討するかどうかに影響を与えるので正答にはなりません。CもNGIサービスの大企業からの認知度に影響を及ぼすため正解とはなりえません。
19. 答え:C
Note that only the first five data points should be considered in this calculation. By drawing the four responses as averages on the chart, it can reasonably be concluded that Response C is the best approximation. Alternatively, the individual values of the data points can be approximated as 1,800, 700, 850, 1,000 and 2,500. The average of these is 1,375, indicating Response C as the best approximation.
この計算には、初めの5点(月曜日〜金曜日)しか使用しないことに注意が必要です。グラフを見ると、視覚的にCが最も近い値であることは分かります。
計算して導く方法もあります。5点それぞれの値を見積もり(1,800/700/850/1,000/2,500)、それらの平均値をとって1,375。この値に最も近いのがCです。
20. 答え:B
An environmental specialist must be present at all times on the site, which is 168 hours per week. Since there are four environmental specialists, this means that at least one must work more than 40 hours per week. Responses A and D cannot be concluded because we have no information on the different costs of environmental specialists and other staff. Response C cannot be concluded because we have no information on the hours required from other staff.
環境専門家は現地に常駐している必要があり、その時間は1週間あたり168時間です。環境専門家は4人いるので、一人あたりは最低40時間と求められます。回答AとDは環境専門家やその他従業員のコストに関する情報がないため結論付けることはできません。Cについてはその他従業員の勤務時間についての情報がないため、正解にはなりません。
21. 答え:B
Approximating the data points in Chart A , the total ton of waste processed can be estimated to be 1,800 + 700 + 850 + 1,000 + 2,500 = 6,850. Therefore the total employee cost per ton of waste is $7,000/6,850 = $1.02. Note that it is not necessary to actually perform this final calculation as it is clear that the result is just above $1.00, which indicates Response B to be the best approximation.
Chart Aのデータを概算すると、処理された全体量は1,800 + 700 + 850 + 1,000 + 2,500 = 6,850と見積もることができます。従って、従業員にかかるコストは1トンあたり$7,000/6,850 = $1.02となります。上記の値がすでに$1.00を超えているので、これ以上計算をする必要なくBが正解だと分かります。
練習問題Cの回答和訳 C-3:InCo
22. 答え:C
Operations costs currently represent 20% of the $700m in premium income, which is $140m. Let y be the new premium income required - the equation to solve is y = 83% x y + $140m. So 17% x y = $140m, giving y to be approximately $825m. This represents approximately an 18% increase.
運用コストは保険料収入$700mの20%を示しており、その値は$140mです。求められる新しい保険料収入をyと置くと、解くべき方程式はy = 83% x y + $140m。これを解くとy=$825mとなります。この値は、現在の収入の$700mと比べておおよそ18%の増加を表しています。
23. 答え:C
Responses B and D are incorrect as operations and administration costs are a small proportion of the underwriting costs. Response A is incorrect as we are told that claims cost has increased in line with premium income, so only a small proportion of this increase would be realized in profit (around 0.17% profit improvement). However, a 1% reduction in claims cost would be a 0.83% increase in profit, indicating this as the most positive impact.
運用コストや管理コストは引受費用全体に占める割合が小さいため、回答BとDは正しくありません。保険金支払額は保険料収入に対応して増加することが分かっているので、利益に反映されるのはわずかな割合です(約0.17%)。よってAも正しくありません。一方で、保険料支払額の1%減少は0.83%の利益増加を生み出しえます。従ってこれが最も大きな正の影響を生むと分かり、正解はCです。
24. 答え:A
Group A contains about 117,000 policies (= 350,000 x 33%). At an average claims cost of $200 per policy, total claims cost for Group A is about $24m. However, premium income for these policies is 2% of the total premium income of $700m, which is $14m. This implies an average underwriting loss on these policies. Since we do not have any data on individual policies, we cannot conclude Response B. We cannot conclude Responses C and D as we have no information regarding the potential impact of these actions.
Aグループにはおよそ117,000本(350,000 x 33%)の契約が含まれています。契約あたりのコストが$200なので、グループAの合計コストは約$24mとなります。一方、これらの契約によって得られる保険料収入は、合計収入の2%である$14mということが表から算出できます。よってこれらの契約によって生じる平均損失額が導き出されます。個別の契約についての情報は一切ないので、回答Bを結論付けることはできません。CとDに関してもこれらのアクションを行ったことによる影響度合いについての情報が全くないため、結論付けはできません。
25. 答え:B
From Exhibit 3, approximately half of premium income is shared between the 700 Class A and Class C brokers while the other half is shared between 300 Class B brokers. This implies that Class B brokers generate greater average premium income. Similar logic can demonstrate that the other responses are incorrect.
Exhibit 3より、保険料収入の約半分はClass AとClass Cの700人の仲介人によって生み出されており、残り半分はClass Bの300人によってもたらされていると分かります。これらより、Class Bの仲介人がより高い平均収入を生み出しておりことが推測されます。同様に考えてB以外の回答が不適切だと分かります。
26. 答え:D
This is the response that provides the most direct argument for the necessity of discontinuing business with underperforming brokers. The other responses do not directly articulate why this business needs to be discontinued, but they are factors that may influence the decision.
回答Dは業績が悪い仲介人との契約を続けるべきではないと直接的に訴えられており、これが正解です。その他の回答はこの契約をなぜ続けるべきではないのかに就て銘菓国述べられておらず、決断に影響を与える可能性のある要素に過ぎません。
おわりに
怒涛の回答に関する和訳をお届けしましたが、いかがでしたか?
マッキンゼーの筆記試験の対策にご活用いただけると幸いです。
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